OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
 

skúšobné poriadky

Agility

Skúšobný poriadok agility SR Platný od 1.1.2002 Úprava: 31.3.2003

1.Úvod

Agility je výchovná a zábavná činnosť psovoda so psom (obaja tvoria jeden tím). Podľa nárokov na výkon je možné prevádzkovať agility ako vrcholový šport, ale aj ako rekreačnú hru. Je určený pre všetkých psov a pre psovodov všetkých vekových kategórií. Pes bez vôdzky a obojku prekonáva na povel psovoda prekážky. Dôraz je kladený na priateľský kontakt a radosť z pohybu. Od psovoda sa vyžadujú rýchle reakcie a premyslené vedenie psa. Psovi a psovodovi by malo agility prinášať radosť a prehlbovať ich partnerský vzťah. Pre prevádzkovanie agility na území SR sú záväzné podmienky dané Agility Reglementom FCI upravené Skúšobným poriadkom agility SR.

2.Parkúr

2.1.Všeobecne

Parkúr je ohraničený areál, v ktorom sú umiestnené prekážky. Parkúr je postavený podľa pokynov rozhodcu. Druhy a rozmery prekážok musia zodpovedať Skúšobnému poriadku agility SR. Charakteristika parkúru je daná druhom použitých prekážok a ich postavením. Podľa toho môže byť viac alebo menej rýchly alebo komplikovaný. Pes musí prekážky absolvovať v pevne stanovenom poradí a smere, pokiaľ možno bez chýb a v čo najlepšom čase. Plocha areálu agility musí mať rozlohu najmenej 30x40m. Priestor potrebný na postavenie parkúru je 20x40m. Pokiaľ sú postavené dve trate, doporučuje sa oddeliť ich uzatvorenými bariérami, alebo trate postaviť vo vzdialenosti najmenej 10m od seba. Na parkúre nesmie byť nič, čo by znamenalo akékoľvek nebezpečie pre psa alebo psovoda (sklo, väčšie terénne nerovnosti). V areáli parkúru môžu byť prekážky (aj prírodného charakteru napr. stromy), ktoré nie sú zaradené do trate, nesmú však ohrozovať bezpečnosť psa ani psovoda a prekážať v plynulom absolvovaní trate. Vlastná trať má dĺžku od 100 do 200m a obsahuje 12 až 20 prekážok, z toho minimálne 7 skokových, podľa kategórie a skúšky. Prekážky sú označené číslom, ktoré určuje poradie ich prekonávania. Číslo býva umiestnené spravidla vľavo pred prekážkou tak, aby neprekážalo v behu psovi ani psovodovi, a pri tom bolo od predchádzajúcej prekážky dobre viditeľné. Vzdialenosť medzi dvoma za sebou nasledujúcimi prekážkami musí byť 5 až 7metrov.

2.2.Priebeh trate

Je ponechaná na fantázii rozhodcu, ale musí obsahovať aspoň dve zmeny smeru. Dobre postavená trať musí psovi umožniť ľahko a plynulo ňou prejsť. Cieľom je, aby pes pod vedením psovoda našiel rovnováhu medzi rýchlosťou prevedenia a bezchybným prekonaním prekážok. Vo všeobecnosti je potrebné meniť poradie a postavenie prekážok, aby sa zabránilo mechanickej práci psa.

2.3.Určenie štandardného času

Štandardný čas je čas doporučený k absolvovaniu trate a za jeho prekročenie je pes penalizovaný trestnými bodmi ( za každú sekundu 1 trestný bod). Základom výpočtu štandardného času je rýchlosť (v metroch za sekundu � m/s) stanovená pre pohyb na trati. Určuje sa z ohľadom na stupeň obtiažnosti, povrch na ktorom sa preteká a náročnosť súťaže. Štandardný čas vypočítame, keď presnú dĺžku trate delíme určenou rýchlosťou pohybu. Príklad: Pre dráhu 150m dlhú so stanovenou rýchlosťou 2,5 m/s sa štandardný čas vypočíta nasledovne . 150:2,5=60 sekúnd.

2.4.Určenie maximálneho času:

Maximálny čas je čas, ktorý tím nesmie prekročiť. Pokiaľ tím maximálny čas prekročí je diskvalifikovaný. Maximálny čas môže byť najviac dvojnásobok a najmenej jeden a pol násobok štandardného času.

2.5.Štart/cieľ:

Tvoria ho tyče (najmenej 120cm vysoké, nesmú mať na vrchu ostré hrany), ktoré musia byť umiestnené mimo prvú/poslednú prekážku vo vzdialenosti menšej než 1 meter od prvej/poslednej prekážky. Šírka štartu/cieľa musí byť na každej strane najmenej o 50 cm väčšia, než je šírka prvej/poslednej prekážky, aby bolo zabránené tomu, že keď pes neprekoná prekážku kolmo, doskočí mimo štart/cieľ. Pred štartom a za cieľom musí byť dostatok voľného priestoru (aspoň 6m). Štartom a cieľom môže byť tiež prvá resp. posledná prekážka, pokiaľ to u nej pravidlá dovoľujú.

2.6.Priebeh preteku:

V deň preteku je zakázaný pohyb po priestore parkúru a prekážkach, ktoré sú na ňom postavené. Psovod bez psa si po dobu určenú rozhodcom môže prejsť a prehliadnuť trať priamo na parkúre. Mimo trať môže byť umiestnená aspoň jedna skoková prekážka, ktorá slúži na rozcvičenie psov. Rozhodca si prezrie priestor určený pre parkúr, skontroluje prekážky a posúdi, či zodpovedajú ustanoveniam tohoto skúšobného poriadku. Určí plán trate a odovzdá ho organizátorom, ktorí podľa neho prekážky rozmiestnia po parkúre. Potom parkúr skontroluje a zmeria jeho dĺžku. Pred začiatkom každej súťaže rozhodca oboznámi pretekárov s presnými údajmi o trati, hlavne so štandardným a maximálnym časom, prípadne pripomenie pravidlá súťaže a kritériá jej hodnotenia. Na žiadosť rozhodcu môže byť súťaž začatá jedným psom a psovodom, ktorý v danom behu nepretekajú a tí absolvujú trať na ukážku. Psovod sa odoberie na štart. Jeho pes je v základnej pozícii (stojí, sedí alebo leží pred štartovnou líniou). Psovod mu odoberie vodítko, obojok a prípadne ďalšiu výstroj alebo ozdoby, s výnimkou gumičky alebo spony pridržujúcej srsť z očí (so súhlasom rozhodcu). Vôdzku odovzdá pomocníkovi pri štarte, alebo ho položí na vopred určené miesto na štarte. V priestore štartu a cieľa nesmú zostať ležať žiadne veci. Psovod sa môže postaviť na ľubovolné miesto v parkúre, ktoré si vopred zvolí, nesmie pri tom prejsť medzi tyčami vymedzujúcimi štart. Po prekročení štartovnej línie sa už psovod nesmie vrátiť späť pred túto líniu. Psa na štarte nesmie nikto okrem psovoda pridržať. Počas behu po priestore parkúru psovod nesmie držať nič v ruke, nesmie sa dotknúť psa, ani žiadnej prekážky. V priestore parkúru nie je povolené používať žiadne pomôcky, hračky a kŕmenie, nie je povolené viditeľné nosenie výcvikových pomôcok, ani ich odkladanie v priestore parkúru. Po pokyne rozhodcu, ktorým je signalizovaná pripravenosť a voľnosť trate, si psovod sám volí okamih štartu. Musí však vyštartovať bez zbytočných prieťahov do 20 sekúnd. Časomiera je spustená vo chvíli, keď pes prekročil štartovnú líniu. Optické a akustické povely sú povolené na celej trati. Psovod nesmie sám prekonať ani podliezť žiadnu prekážku. Trať končí a čas je zastavený vo chvíli, keď pes po prekonaní poslednej prekážky prebehne cieľom. Psovod so psom po dobehnutí urýchlene opustí priestor parkúru. Posudzovanie tímu prebieha po celú dobu, kým sa tím pohybuje po priestore parkúru.

3.Prekážky

Prekážky nesmú byť pre psa nebezpečné a musia odpovedať popisom a mieram daným Agility Reglementom FCI, ktoré Skúšobný poriadok agility SR rešpektuje.

3.1.Prekážky skokové

3.1.1.Skoková jednoduchá

Šírka skokových prekážok je minimálne 120 cm. Všetky jednoduché skokové prekážky musia mať vo výške danej veľkostnej kategórii zhoditeľnú tyčku. Tyčka musí mať výšku, šírku alebo priemer do 3 cm, nesmie mať ostré hrany a doporučuje sa, aby bola farebne zvýraznená. Kovové alebo umelohmotné tyčky niesu prípustné. Prekážky môžu mať plochu pod tyčkou úplne alebo čiastočne vyplnenú napríklad reklamnou tabuľou alebo viacerými tyčkami. Takto použitá výplň však musí byť samostatne zavesená nezávisle na zhoditeľnej tyčke. Skokové prekážky môžu mať rôzne konštruované bočnice (stojky, stĺpiky) s minimálnou výškou 1 m. Výška skokových prekážok je pre jednotlivé výškové kategórie nasledujúca:

  • SMALL � S 30 cm � 5 cm (min. 25 cm, max. 35 cm)
  • MEDIUM � M 40 cm � 5 cm (min. 35 cm, max. 45 cm)
  • LARGE � L 60 cm � 5 cm (min. 55 cm, max. 65 cm)

3.1.2.Skoková dvojitá (prekonáva sa jedným skokom)

Tvorí sa zostavením dvoch jednoduchých skokových prekážok postavených v zostupnej línii s výškovým rozdielom od 15 do 25 cm. Výška vyššej prekážky je zhodná ako u skoku jednoduchého. Maximálna hĺbka prekážky je podľa jednotlivých kategórii nasledujúca:

  • SMALL � S 30 cm
  • MEDIUM � M 40 cm
  • LARGE � L 55 cm

3.1.3.Kombinácia dvoch alebo troch prekážok ( dvojskok, trojskok)

V parkúre môže byť umiestnená kombinácia zložená z maximálne troch jednoduchých skokových prekážok. Platí ako prekážka jediná, ale každý prvok zostavy je posudzovaný jednotlivo. Prvá prekážka je označená poradovým číslom prekážky, druhá písmenom �B� a tretia písmenom �C�. Vzdialenosť medzi prekážkami v kombinácii je najmenej 4,5 m, najviac však 7 m. Skoky musia byť rovnako vysoké. Nie je predpísaný žiadny priamy priebeh. Kombinácia môže byť použitá na trati len jedna, prekážky však môžu byť použité aj ako jednotlivé skoky v ďalšom, alebo predchádzajúcom priebehu trate.

3.1.4.Múr, viadukt

Výška aj šírka múru, viaduktu sú rovnaké ako u skokovej prekážky. Hĺbka je cca 20 cm. Múr je plný, viadukt musí mať jeden alebo dva otvory vo forme tunelu. Na hornej ploche oboch prekážok musia byť najmenej dva nie veľmi ťažké elementy vo forme ∩, ktoré sa dajú ľahko zhodiť. Múr musí byť prestaviteľný na všetky tri kategórie. Výška tejto prekážky je meraná vrátane zhoditeľných prvkov.

3.1.5.Skok ďaleký

Je zostavený z dvoch až piatich elementov, ktoré sú od seba rovnomerne vzdialené. Šírka prvkov je 120 cm, hĺbka 15 cm, výška najnižšieho je 15 cm, najvyššieho 28 cm a sú mierne skosené. Prvky musia byť ľahko zhoditeľné. Všetky štyri rohy kompletnej prekážky sú označené tyčami vysokými 120 cm bez ostrých hrán. Vzdialenosť tyčí od krajných elementov musí byť do 10 cm. Na parkúre musí byť skok ďaleký postavený tak, aby nábeh na neho bol v priamom smere. Dĺžka skoku ďalekého je pre jednotlivé kategórie nasledujúca:

  • SMALL � S 40 cm ¸ 50 cm (2 elementy)
  • MEDIUM � M 70 cm ¸ 90 cm (3 až 4 elementy)
  • LARGE � L 120 cm ¸ 150 cm (4 až 5 elementov)

Elementy musia byť postavené od najnižšieho k najvyššiemu s tým, že vždy je použitý element najnižší.

3.1.6.Kruh

Priemer vnútorného otvoru kruhu je min. 38 cm a max. 60 cm. Ako materiál pre výrobu kruhu sa doporučuje motocyklová pneumatika, polystyrénový záchranný kruh alebo pogumovaná textília. Spodná vnútorná časť zaveseného preskokového kruhu musí byť z bezpečnostných dôvodov vyplnená. Zavesenie kruhu musí byť pružné. Pevné zavesenie nie je povolené. Prekážka musí byť natoľko stabilná, aby ju pes nemohol ľahko zvaliť. K vôli stabilite majú bočné podpery dĺžku, ktorá zodpovedá približne 1,5 násobku výšky až po hornú hranu rámu kruhu. To znamená, že obojstranné rameno k prednej a zadnej strane kruhu je asi meter. Na parkúre musí byť preskokový kruh postavený tak, aby nábeh na neho bol v priamom smere. Vzdialenosť stredu preskokového kruhu od zeme je pre jednotlivé kategórie nasledovný:

  • MEDIUM � M a SMALL � S 55 cm
  • LARGE � L 80 cm

3.2.Prekážky priebežné

3.2.1.Pevný tunel

Vnútorný priemer pevného tunelu je 60 cm a dĺžka od 3 do 6 m. Tunel musí byť z poddajného materiálu umožňujúceho vytvoriť jeden alebo viac oblúkov. Tunel musí byť pevne fixovaný, aby sa v priebehu preteku nemenil jeho tvar, ani pozícia.

3.2.2.Látkový tunel

Vchod je tvorený pevnou časťou v tvare tunelu. Je dlhý 90 cm , vysoký 60 cm a široký 60 až 65 cm. Východ z tunelu je z mäkkého materiálu, najlepšie pogumovanej látky odolnej voči dažďu a vlhku. Nesmie byť príliš ľahký, ani príliš ťažký. Dĺžka látkovej časti tunelu je 2,5 až 3,5 m a má priemer 60 až 65 cm. Pokiaľ je východ z tunelu upevnený napr. kolíkmi, musí medzi nimi byť vzdialenosť cca 50 cm a musí umožňovať nerušený výstup tiež väčším psom.

3.2.3.Slalom

Počet tyčí je párny, t.j. 8,10 alebo 12. Ich výška je v rozmedzí 100 až 120 cm. Tyče majú priemer 3 až 5 cm, sú pevne umiestnené v rovnej nemennej rade a sú od seba vzdialené 50 až 65cm. Musí byť zachovaný rovnaký rozostup medzi tyčami po celej dĺžke slalomu. Spravidla sa používa slalom s dvanástimi tyčkami. Slalom musí byť pevne fixovaný, aby sa v priebehu preteku nemenila jeho pozícia.

3.3.Prekážky z kontaktnými zónami

Všetky prekážky z kontaktnými zónami musia mať nešmykľavý povrch. Kontaktné zóny na prekážkach musia byť farebne odlíšené na vrchnej strane, aj na úzkych bokoch. Doporučuje sa použiť farby nezameniteľné s najobvyklejšími farbami srstí psov. Tieto prekážky nesmú byť postavené ako prvé alebo posledné na trati.

3.3.1.Kladina

Výška 120 až 135 cm, šírka 30 cm. Dĺžka každej časti je 360 až 420 cm. Nástupná aj zostupná časť musí byť tak zaistená, alebo zabezpečená, aby nedošlo k samovoľnému odpojeniu. Nástupné aj zostupné rampy môžu byť opatrené malými lištami pripevnenými v pravidelných odstupoch asi 25 cm. Lišty uľahčujú nástup na prekážku a zabraňujú prípadnému zošmyknutiu. Lišty sú 20 mm široké, 5 mm max.10 mm vysoké so zaoblenými hranami. Na nástupných a zostupných častiach rámp musia byť v dĺžke 90 cm, merané od zeme, vyznačené kontaktné zóny. V odstupe 10 cm od každej zóny nesmie byť žiadna lišta. Kladina musí byť stabilná.

3.3.2.Hojdačka

Šírka 30 cm, dĺžka 365 až 425 cm, výška strednej osi od zeme sa rovná jednej šestine dĺžky hojdačky. Kontaktná zóna je rovnakých rozmerov a rovnako označená ako u kladiny. Hojdačka musí byť stabilná a vyvážená tak, aby sa nástupná časť rampy po preklopení samovoľne sklopila späť. Hojdačka musí dopadnúť na zem po zaťažený konca váhy 1kg za 3 až 4 sekundy. Pokiaľ to tak nie je, je potrebné pripevniť na hojdačku také protizávažie, aby boli splnené vyššie uvedené požiadavky. Na hojdačke nesmú byť žiadne pomocné lišty. Hojdačka musí byť stabilná.

3.3.3.Šikmá stena

Skladá sa z dvoch plôch zovretých u kategórií LARGE � L v uhle 90 stupňov a s výškou vrcholu od zeme 1,9m. Pre kategórie MEDIUM � M a SMALL � S je výška šikmej steny 1,7 m pri viacej roztvorených bočných stenách. Šírka šikmej steny je minimálne 90 cm, v dolnej časti až 115 cm. Na rampách sú v pravidelných vzdialenostiach 25 až 40 cm pripevnené lišty uľahčujúce nástup a zabraňujúce zošmyknutiu. Lišty sú 20 mm široké a vysoké od 5 do max. 10 mm so zaoblenými hranami. Kontaktné zóny sú vyznačené v dĺžke 106 cm, merané od zeme. Pomocná lišta musí byť pripevnená najmenej 10 cm na vrchu alebo dole od hornej hranice kontaktnej zóny. Vrchol šikmej steny nesmie byť pre psa nebezpečný. Šikmá stena musí byť stabilná.

3.4.Stôl

Štvorcová plocha minimálne 90x90 cm, max. 120x120 cm. Výška pre kategóriu LARGE-L 60 cm, pre kategórie MEDIUM-M a SMALL �S je 35 cm. Strany stolu sú označené A,B,C,D tak, že strana A je hrana stolu v smere behu psa ideálnej dráhy, B � ľavá a C � pravá strana stolu, D hrana na strane opačnej k smeru behu. Stôl musí byť stabilný, zaistený proti preklopeniu a musí mať nešmykľavý povrch. Stôl môže byť vybavený zariadením elektronickej časomiery (počuteľný signál po 5 sekundách) s citlivou plochou z odstupom 10 cm od krajov.

4.Posudzovanie

4.1.Všeobecne

Cieľom preteku je, aby pes prekonal zostavu prekážok v predpísanom poradí, bez chýb a v štandardnom čase. Štandardný čas treba vidieť len ako doporučenie a rýchlosť nesmie byť videná ako hlavné kritérium. Agility nie je beh na rýchlosť, ale beh na šikovnosť. Pri stanovení výsledkov je rozhodnutie v prospech psa, ktorý ma menej chýb na prekážkach. Len v prípade rovnakého počtu chýb na prekážkach sa zohľadňuje pri poradí lepší čas. Keď je náhodne celková zhoda (chyby na trati a čas), tak môže rozhodca požadovať prídavný beh týchto tímov, aby im určil poradie. Pokiaľ nastanú prípady, ktoré nie sú v nasledujúcom texte uvedené, je na rozhodcovi, ako vec posúdi. Ak sa vyskytne prípad, na ktorý nemá psovod ani pes vplyv, napr. vetrom prevrátené prekážky alebo zamotaný látkový tunel, je rozhodca oprávnený rozhodnúť o opakovaní behu. Trestné body z prerušeného behu sa nezapočítavajú. Všetky rozhodnutia rozhodcu na trati sú nenapadnuteľné.

4.2.Tresty

Používajú sa 4 druhy trestov : - časové chyby (prekročenie štandardného času) - chyba - odmietnutie - diskvalifikácia

4.2.1.Časová chyba

Za každú sekundu nad štandardný čas sa udeľuje 1 trestný bod. Podľa presnosti meracieho zariadenia sa udeľujú trestné body i v desatinách alebo stotinách bodov za desatiny, alebo stotiny sekundy nad štandardný čas.

4.2.2.Chyby všeobecne

Každá chyba je trestaná 5-timi trestnými bodmi, rozhodca ju oznamuje zdvihnutou rukou s otvorenou dlaňou. Chyby pes neopravuje a pokračuje v behu (s výnimkou slalomu a stolu). Chyba je, pokiaľ sa psovod na parkúre dotkne prekážky alebo svojho psa.

4.2.3.Odmietnutie všeobecne

Každé odmietnutie sa trestá 5-timi trestnými bodmi, ktoré rozhodca oznamuje zdvihnutou rukou zovretou v päsť. Odmietnutie musí byť opravené, s výnimkou stolu. Za odmietnutie sa považuje: ¨ vybočenie psa do strany, aby sa vyhol prekážke, a tým prekročil myslenú predĺženú líniu prekážky, alebo v prípade prekážok s kontaktnými zónami predĺženú líniu hornej hranice kontaktnej zóny. ¨ pes zostal stáť pred prekážkou (toleruje sa, keď pes po krátkom zaváhaní prekážku prekoná) ¨ pes zostal stáť na trase (za odmietnutie sa ale nepočíta zastavenie priamo na prekážke, napr. kladine, hojdačke, v slalome) ¨ prebehnutie psa mimo prekážku, a s tým spojený obrat, ktorý pes musí spraviť, aby mohol prekážku zdolať správne v smere behu)

4.2.4.Špecifické chyby a odmietnutia na jednotlivých prekážkach

Prekážky skokové

Skoková jednoduchá Za chybu sa považuje zhodenie tyčky. Skok cez prekážku mimo priestor určený k jej prekonaniu, alebo jej podlezenie je odmietnutie. Ak pri skoku zavadí o bočnicu a zhodí ju, je potrestaný diskvalifikáciou. Pri múre a viadukte sa za chybu považuje zhodenie elementu, časti alebo celého viaduktu ,alebo múru. Pri viadukte je odmietnutím stiahnutie hlavy, či labky, alebo prebehnutie otvorom.

Dvojitý skok

Je posudzovaný ako skok jednoduchý. Pri zhodení oboch tyčiek dostáva tím 5 trestných bodov za chybu, ako pri zhodení jednej.

Kombinácia dvoch alebo troch prekážok (dvojskok, trojskok)

Každá prekážka z kombinácie je posúdená jednotlivo. Trestné body za odmietnutia, alebo chyby sa sčítajú. V prípade odmietnutia jedného skoku je treba znovu začať celú kombináciu, ak sa tak nestane vedie to k diskvalifikácii.

Skok ďaleký

Trestnými bodmi za odmietnutie je pes potrestaný, ak prekážku prejde, prebehne, skočí vedľa alebo odskočí do strany. Pri odmietnutí musí pes prekážku prekonať ešte raz správne. Ak pri odmietnutí poruší hranicu prekážky tým, že zhodí prvý, alebo posledný element nasleduje diskvalifikácia. Úder do elementu, zhodenie elementu, dopad medzi elementy je posúdené ako chyba. Zhodenie tyčky nie je posudzované ako chyba, pokiaľ jej pád nezmení charakter prekážky pred jej prekonaním.

Kruh

Za odmietnutie sa považuje, pokiaľ pes skočí namiesto kruhom priestorom medzi kruhom a rámom. Dotyk kruhu pri preskakovaní nie je chyba.

Prekážky priebežné

Pevný a látkový tunel

Stiahnutie hlavy, alebo labky späť z ústia tunelu je odmietnutie. Ak pes nevbehne do tunela, ale zabehne za líniu prekážky, je potrestaný 5 trestnými bodmi za odmietnutie. Ak pri oprave tohoto odmietnutia pes pri látkovom tunely prebehne po látkovej časti ležiacej na zemi, nie je diskvalifikovaný. Ak však preskočí pevnú časť tunelu, alebo preskočí pevný tunel, je potrestaný diskvalifikáciou za neštandartné prekonanie prekážky.

Slalom

Do slalomu musí pes vždy nabehnúť tak, aby prvá tyčka bola po jeho ľavej strane. Každý zlý nábeh do začiatku slalomu je posúdený ako odmietnutie. Pokiaľ pes vynechá tyčku v priebehu slalomu je to chyba. Psovod musí psa vrátiť k miestu chyby, alebo celý slalom absolvovať znova, pokiaľ ho pes neabsolvuje správne. Pes dostáva trestné body len za prvú chybu, za všetky ostatné je potrestaný stratou času, nevzťahuje sa to na chyby za dotyky. Spätný chod slalomom znamená diskvalifikáciu. Pokiaľ pes neabsolvuje slalom správne a prekoná ďalšiu prekážku, je diskvalifikovaný.

Prekážky s kontaktnými zónami

Pokiaľ sa pes nástupnej alebo zostupnej kontaktnej zóny nedotkne aspoň jednou labkou je to chyba.

Kladina a šikmá stena

Za odmietnutie sa považuje pokiaľ pes odskočí z kladiny a šikmej steny skôr než sa dotkol všetkými štyrmi labkami jej zostupnej časti.

Hojdačka

Za chybu sa považuje pokiaľ pes zoskočí z hojdačky skôr, ako sa hojdačka svojím koncom dotkla zeme, a to aj v prípade, že sa dotkol kontaktnej zóny. Pokiaľ pes odskočí z hojdačky skôr, ako prekoná jej os, je to hodnotené ako odmietnutie.

Stôl

Skok na stôl je povolený z troch strán, a to A,B a C. Pokiaľ pes stôl obehne a naskočí zo strany D (opačná strana ku smeru behu) bude potrestaný odmietnutím, ktoré sa neopravuje. Na stole musí pes zostať 5 sekúnd v akejkoľvek polohe, ktorú môže aj meniť. Pokiaľ pes opustí stôl skôr ako dá povel rozhodca, alebo v prípade použitia elektronickej časomiery pred akustickým signálom, je potrestaný chybou. Počítanie času je prerušené, pes musí vyskočiť späť na stôl a počítanie sa začína odznova. Po zoskočení pes môže naskočiť na stôl, z ktorejkoľvek strany. Ak sa pes na stôl nevráti a prekoná ďalšiu prekážku, je diskvalifikovaný. Podbehnutie stola sa posudzuje ako odmietnutie. Psovod, ktorý spustí svojim pohybom elektronickú časomieru stola,bude diskvalifikovaný.

Štart/cieľ

  • psovod nesmie prejsť medzi štartovými a cieľovými tyčami, ak tak urobí, je potrestaný chybou a okrem toho sa pri jeho prechode začína počítať čas
  • pokiaľ pes prejde v obrátenom smere cieľ, a tým vyvolá zastavenie elektronicky meraného času, alebo psovod prejde cieľom pred psom, sa ako konečný čas počíta ten, ktorý je nameraný manuálne, až keď pes prejde správne cieľom
  • pokiaľ príde k odmietnutiu na prvej prekážke, nie je spätné prekročenie štartovnej línie psovodom trestané diskvalifikáciou

4.2.5.Diskvalifikácia

Diskvalifikáciu určuje rozhodca. Diskvalifikácia je signalizovaná tónom píšťalky a pod., po zaznení signálu musí psovod so psom okamžite opustiť parkúr.

Dôvody diskvalifikácie:

  • psovod sám preruší beh psa na parkúre
  • nekorektné chovanie k rozhodcovi
  • hrubé zachádzanie so psom
  • prekročenie maximálneho času
  • tretie odmietnutie na trati
  • neopravené odmietnutie s výnimkou stola
  • absolvovanie prekážok v inom, než predpísanom poradí (to platí tiež pre vynechanie prekážky a prekonanie, podbehnutie, ale i slabý dotyk na inú prekážku)
  • pes prekoná, alebo podbehne prekážku v opačnom, alebo nesprávnom smere
  • pes neskočí a zhodí prekážku pred skokom, alebo ju poruší pri podbehnutí tak, že sa nedá bez opravy prekonať
  • pes prekážku, alebo čokoľvek na parkúre označkuje, alebo sa vyvenčí
  • psovod sám prekoná, podlezie, alebo prejde prekážku
  • psovod zvalí, alebo zhodí prekážku
  • psovod drží čokoľvek v ruke, alebo má viditeľne na tele pomôcky
  • psovod na trati stratí pomôcky, alebo potravu
  • pes má obojok, príp. inú výstroj bez súhlasu rozhodcu
  • psovod sa vráti do priestoru pred štartovnú líniu pri štarte
  • psovod spustí elektronickú časomieru na stole, pokiaľ je taká použitá
  • dotyk psovoda a psa, ktorým je zabránené odmietnutie, či prekonanie nesprávnej prekážky

5.Kategórie, druhy skúšok a súťaží

5.1.Kategórie

Preteky agility prebiehajú v troch veľkostných kategóriách rozdelených podľa kohútikovej výšky psa:

  • SMALL � S (malí) do 34,99 cm
  • MEDIUM � M (strední) od 35 cm do 42,99 cm
  • LARGE � L (veľkí) od 43 cm

Psy môžu štartovať iba v jednej veľkostnej kategórii. Vo všetkých kategóriách treba preukázať nameranú kohútikovu výšku, zapísanú vo výkonnostnom zošite. Toto nameranie môže byť vykonané cez FCI uznaného medzinárodného rozhodcu agility, ktorý zápis potvrdí svojim podpisom. V prípade, že meranie bude vykonané zahraničným medzinárodným rozhodcom, musí to byť len na území SR.

5.2.Výkonnostné triedy skúšok

  • Agility 1 podľa jednotlivých kategórii: SA1, MA1, LA1
  • Agility 2 podľa jednotlivých kategórii: SA2, MA2, LA2
  • Agility 3 podľa jednotlivých kategórii: SA3, MA3, LA3

Rozdiely medzi triedami sa vyznačujú obtiažnosťou trate, jej dĺžkou štandardného príp. maximálneho času.

5.2.1.Agility 1 � SA1, MA1, LA1

Môžu sa jej zúčastniť iba psy, ktorí ešte nemajú skúšku A1 zloženú trikrát na výborne (s maximálne 5,99 trestnými bodmi), u dvoch rôznych rozhodcoch na oficiálne uznaných pretekoch. Pokiaľ pes splní vyššie uvedené podmienky, môže ihneď, ešte v ten istý deň, prestúpiť do A2, alebo môže zostať v kategórii A1 do vtedy, kým nezíska ďalšie tri skúšky na výborne (aj od jedného rozhodcu). Po šiestich skúškach na výborne musí tím prejsť do A2. Pes, ktorý už má splnenú vyššiu skúšku ako A1 s iným psovodom, musí s novým psovodom po splnení prvej podmienky prejsť automaticky do A2. Po prestupe do A2 už tím nemôže štartovať v kategórii A1. Pre A1 môžu byť postavené maximálne tri prekážky s kontaktnými zónami (podľa uváženia rozhodcu).

5.2.2.Agility 2 � SA2, MA2, LA2

Môžu sa jej zúčastniť iba psy, ktorí splnili podmienky prestupu z A1 do A2. Pre A2 môžu byť na trati maximálne 4 prekážky s kontaktnými zónami (podľa uváženia rozhodcu).

5.2.3.Elitná trieda Agility 3 � SA3, MA3, LA3

Môžu sa jej zúčastniť iba psy, ktorí majú kartu A3. Postup z A2 do A3 je možný po splnení nasledujúcich požiadaviek. Pes splnil A2 na výborne, 3x u dvoch rôznych rozhodcov. Tieto tri skúšky musia byť bez trestných bodov, a zároveň sa tím v týchto skúškach musí umiestniť do tretieho miesta. Po splnení týchto podmienok psovod písomne požiada výbor ASKA o vydanie karty A3, alebo o jej predĺženie. K žiadosti prikladá výkonnostný zošit, v ktorom sú uvedené splnené skúšky. Výbor ASKA po kontrole splnenia podmienok získania karty A3, zašle túto kartu spolu s výkonnostným zošitom naspäť psovodovi. Po obdržaní karty sa A3 stáva súčasťou mena psa (napr. A3 Rex). Karta A3 platí jeden rok pre jeden tím (pes + psovod). Je neprenosná, pri porušení poriadku, napr. pri zneužití, môže byť majiteľovi odobratá. Pokiaľ v danom roku tím neabsolvuje preteky v A2 alebo A3 aspoň 3x s hodnotením výborne (bez trestných bodov) a s umiestnením do tretieho miesta, nemôže byť platnosť karty obnovená pre ďalší rok a musí súťažiť opäť v kategórii A2. Držiteľ karty A3 musí pretekať iba v najvyššej vypísanej kategórii,(pokiaľ nie je vypísaná kategória A3, môže tím súťažiť v kategórii A2). Pokiaľ tím nepretržite tri roky po sebe obháji elitnú triedu A3 a preteká v nej, môže mu byť udelený titul Šampión A3 � A3Ch. Titul je doživotný a skratka A3Ch je súčasťou mena psa i v prípade, že pes už v kategórii A3 nepreteká. Pre A3 môžu byť na trati max. 4 prekážky s kontaktnými zónami (podľa uváženia rozhodcu).

5.3.Jumping - J1, J2,J3

Jumping môže byť rozdelený podľa výkonnostných tried J1, J2, J3. O vypísaní takto rozdeleného Jumpingu rozhoduje usporiadateľ. O zaradení psa do jednotlivých tried J1, J2, J3 rozhoduje výkonnostná trieda Agility. Pravidlá sú rovnaké ako u výkonnostnej triedy A1, A2, A3 s tým rozdielom, že trať neobsahuje žiadne prekážky s kontaktnými zónami. Stôl môže byť použitý iba ako štart alebo cieľ. Pre postup do vyššej výkonnostnej triedy sa počítajú iba výsledky skúšok Agility.

5.4.Otvorené súťaže

5.4.1.Agility Súťaže

Agility sú otvorené pre všetkých psov bez ohľadu na zložené skúšky. Súťažiť sa môže na tratiach s ľubovolným stupňom obtiažnosti. Pravidlá sú rovnaké ako u skúšok.

5.4.2.Jumping Súťaže

Jumping sú otvorené pre všetkých psov bez ohľadu na zložené skúšky. Súťažiť sa môže na tratiach s ľubovolným stupňom obtiažnosti. Pravidlá sú rovnaké ako u skúšok s tým rozdielom, že trať neobsahuje žiadne prekážky s kontaktnými zónami. Stôl môže byť použitý iba ako štart alebo cieľ.

5.4.3.Ostatné súťaže

Existujú rôzne súťaže a hry, pri ktorých sa preteká priamo podľa pravidiel agility, alebo sa ich pravidlá podobajú pravidlám agility. Nesmú byť nebezpečné a psy nesmú byť nimi preťažovaný.

6.Hodnotenie

6.1.Hodnotenie skúšok

Celkové trestné body sú súčtom trestných bodov za chyby, odmietnutia a časové chyby.

Pre skúšky sú uznané nasledujúce hodnotenia:

  • 0,00 � 5,99 výborný V
  • 6,00- 15,99 veľmi dobrý VD
  • 16,00-25,99 dobrý D
  • 26,00 a viac bez ohodnotenia BO
  • diskvalifikácia DIS

Výsledok skúšky a jumpingu rozdeleného podľa výkonnostných tried musia byť zapísané do výkonnostného zošita vydaného príslušnou národnou organizáciou.

6.2.Určenie poradia

O poradí rozhoduje:

1. Súčet trestných bodov ( chyby a odmietnutia s pripočítanou časovou chybou)

2. v prípade rovnosti súčtov trestných bodov rozhoduje o lepšom umiestnení menší počet trestných bodov na trati( chyby a odmietnutia)

3. v prípade rovnosti súčtov trestných bodov a trestných bodov na trati rozhoduje lepší čas.

Príklad pri štandardnom čase 60 sekúnd:

Štartovné číslo Chyby na trati Dosiahnutý čas Trestné body za čas Trestné body celkom Poradie
7 5 58,71 0,00 5,00 3
18 5 57,25 0,00 5,00 2
4 0 68,32 8,32 8,32 4
15 10 59,17 0,00 10,00 6
2 5 65,00 5,00 10,00 5
12 0 65,00 5,00 5,00 1

7.Podmienky pre usporiadanie akcii

7.1. Všeobecne

Akcia bude uznaná Asociáciou slovenských klubov agility ( ďalej len ASKA ), pokiaľ usporiadateľ dodrží ustanovenia Skušobného a Súťažného poriadku agility. Na uznaných akciách môže posudzovať len rozhodca delegovaný ASKA. Skúšky a súťaže agility musia byť prístupné všetkým prihláseným pretekárom splňujúcim podmienky účasti. Od pretekárov sa očakáva korektné správanie. Každý psovod je povinný viesť svojho psa spôsobom, proti ktorému nemôžu byť po športovej, ani humánnej stránke žiadne námietky. Každé prejavy brutality, prípadne pokusy o doping, sú čo najprísnejšie trestané. Majú za následok okamžitú diskvalifikáciu, bez ohľadu na ďalšie právne postihy, ktoré môžu byť proti psovodovi zavedené. Všetky podrobnosti o podmienkach účasti na akciách, o usporiadateľovi a garantovi, o akciách, o rozhodcoch, a s tým spojených ďalších okruhoch, rozpracúva podrobne Súťažný poriadok.

8.Tituly agility

Majster SR v agility Môže byť iba občan, prvý v poradí občanov SR, ktorý je členom SKJ, s trvalým pobytom na Slovensku, na Majstrovstvách Slovenska. Udeľuje sa zvlášť v každej veľkostnej kategórii. Šampión A3 � podmienky určuje Skúšobný poriadok agility v kapitole 5.2.3. Medzinárodný šampión agility Udeľuje sa tomu, kto získa 3 čakateľstvá C.A.C.I.Ag. najmenej vo dvoch rôznych štátoch od dvoch rôznych medzinárodných rozhodcov. Medzi zadaním prvého a posledného titulu musí uplynúť najmenej jeden rok a jeden deň. K čakateľstvám musí byť ešte priložené výstavné ocenenie z medzinárodnej alebo národnej výstavy psov s hodnotením výborný alebo veľmi dobrý. Čakateľstvo C.A.C.I.Ag. a Res. C.A.C.I.Ag. je udelené iba psom s PP na pretekoch schválených FCI. Je udelované v triedach A2 a A3. C.A.C.I.Ag. je udelený víťazovi v každej veľkostnej kategórii. Pes musí trať absolvovať bez chyb. Druhému v poradí sa zadáva Res. C.A.C.I.Ag., ktorý platí ako C.A.C.I.Ag. v prípade víťazstva psa, ktorý už je držiteľom titulu Medzinárodný šampión agility. Súťaže sa môžu zúčastniť iba psy plemien uznaných FCI. Národný šampión agility udeľuje sa tomu, kto získa 4 čakateľstvá C.A.C.Ag. najmenej od troch rôznych rozhodcov. Medzi zadaním prvého a posledného titulu musí uplynúť najmenej jeden rok a deň. K čakateľstvu musia byť ešte priložené výstavné ocenenia z národnej alebo medzinárodnej výstavy s hodnotením minimálne veľmi dobrý. Čakateľstvo C.A.C.Ag. a Res. C.A.C.Ag. je udelené iba psom s PP na pretekoch schválených výborom ASKA. Titul získava víťaz súčtu pretekov Agility + Jumping v každej z veľkostných kategórii. Obidva preteky musia prebehnúť v rámci jednej akcie, maximálne v priebehu 48 hodín. Na titul má nárok pes, ktorý získa v súčte oboch pretekov maximálne 5,99 trestného bodu. Toto tiež platí pre druhého psa v poradí. Druhý v poradí môže získať Res. C.A.C.Ag., ktorý platí ako C.A.C.Ag. v prípade víťazstva psa, ktorý už je držiteľom titulu Národný šampión agility.

9.Záverečné ustanovenie

Tento Skúšobný poriadok agility SR je platný pre súťaže a skúšky agility v Slovenskej republike. Prípadné úpravy a zmeny podliehajú schváleniu zhromaždeniu delegátov ASKA.

10.Platnosť

Platnosť tohoto poriadku je od 1.1.2002. Od tohoto dňa stráca platnosť dosiaľ platný Skúšobný poriadok agility SR. Úpravy boli schválené Zhromaždením delegátov a nadobúdajú 31.03.2003


 Vytvorené službou WebLahko.sk  |  Nahlásiť protiprávny obsah!  |   Mapa stránok